12.02.2020
Czy mogę zadzwonić do klienta i zapytać go o wyrażenie zgody na przedstawienie mojej oferty?
Nie.
Kontakt telefoniczny z osobą, której numerem telefonu dysponuje Administrator, w celu przedstawienia oferty możliwy jest tylko, jeżeli ta osoba uprzednio wyraziła zgodę na przetwarzanie jej numeru telefonu w takim celu. W przeciwnym wypadku stanowi to naruszenie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa telekomunikacyjnego.
Zgodnie z treścią art. 172 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2019 r. poz. 2460 tj.) zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba, że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
Co zrobić, aby prowadzić działalność marketingową zgodnie z prawem? W momencie zbierania danych należy umożliwić klientowi wyrażenie zgody na przetwarzanie jego numeru telefonu lub adresu e-mail w celach marketingu bezpośredniego. Można to zrobić np. poprzez umieszczenie checkboxu w panelu „moje konto”, prowadzenie zapisów do newslettera lub zbieranie odrębnych zgód.
Takie stanowisko znajduje odzwierciedlenie w decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 31 października 2019 r. (DK.WPA.46.8.2019.11). Urząd nałożył karę pieniężną w wysokości 500 000 zł na Tani Opał Sp. z o.o., która nie uzyskiwała uprzednio zgody na wykonywanie połączeń o charakterze marketingowym. W decyzji zostało również wskazane, że uzyskanie twierdzącej odpowiedzi na pytanie „czy mogę króciutko przedstawić szczegóły?” nie stanowi wyraźnej zgody.